Cum consumi mai mult caburant la mașină, cu aerul condiționat sau ferestrele deschise: adevărul te va uimi

de: Alexandru Puiu
23 07. 2022

Dacă ai un autoturism de mulți ani în România, știi că răcorirea mașinii pe timp de caniculă este o problemă mai mare decât ai crede la prima vedere. În contextul în care se poate reflecta rapid în cheltuieli de semnificative pe partea de carburant, ar fi bine să fii cât se poate de informat pe marginea acestui subiect.

Din momentul în care te-ai urcat la volan, ai două modalități de a-ți reduce temperatura în mașină. Poți coborî geamurile sau ai posibilitatea să activezi aerul condiționat. Aproape oricine știe că, după activarea aerului condiționat, vei spori consumul de benzină sau motorină. Acest detaliu este adevărat și cazul mașinilor electrice. În consecință, prima tentație este să crezi că faci economie dacă oprești aerul condiționat și deschizi geamurile. În practic, răspunsul este un pic mai complicat decât pare la prima vedere.

Aerodinamica, rezistența cu aerul și alte particularități scumpe

Atunci când deschizi geamurile la mașină din mers, îți crește consumul de carburant, indiferent care ar putea fi acesta din urmă. Modul în care se întâmplă acest lucru nu este însă neapărat evident. Fundamentul principal este însă simplu. Când deschizi fereastra și fluxul de aer îți intră în interiorul mașini, crești frecarea cu aerul, rezistența autovehicului în contact cu atmosfera. Cu geamul închis, acel aer îți va ocoli bolidul, iar, în consecință, mașina ta se va deplasa un pic mai repede și/sau consumul va fi mai mic.

În final, este vorba de o problemă de aerodinamică ce te poate costa scump. Cu cât aerul circulă cu mai multă ușurință în jurul unui obiect, acesta se deplasează cu o viteză mai mare, într-un timp mai scurt. Pe de altă parte, trebuie să bagi în ecuație și viteza de deplasare. Tocmai din acest motiv, dacă ar fi să simplificăm ecuația, la peste 120 kmph, folosește aerul condiționat, ești mai câștigat. Sub 60 de kilometri pe oră, geamurile deschise nu te afectează în niciun fel dacă stai cu ochii pe consum, fiind o soluție mai inspirată. Între 60 și 120, din nou, mai intră niște variabile în calcul, dar dacă circuli pe autostradă sau pe un drum național unde ocazional accelerezi, mergi cu geamurile închise și aerul condiționat pornit.